gtemata.com

Cum de a învăța notarea algebrică pentru șah

algebrică notație

pentru jocul de șah este metoda utilizată pentru înregistrarea și descrierea jocurilor, pe baza unui sistem inițial introdus de Philipp Stamma. Fiind mai concis și mai puțin ambiguu, notația algebrică a devenit metoda standard oficială pentru înregistrarea mișcărilor jocului, înlocuind sistemul anterior descriere descriptivă.

Dacă sunteți interesat în șah, este foarte important pentru dvs. să învățați cum să citiți și să folosiți notația algebrică corect: numai atunci puteți profita de literatura de șah extensivă disponibilă și puteți studia jocurile dumneavoastră. Multe dintre turnee necesită însemnarea jocurilor și, în orice caz, va fi utilă pentru analiza dvs. după joc, pentru a vă îmbunătăți tehnica de joc. Acest articol vă arată cum să citiți notația algebrică pentru șah.

paşi

Imagine intitulată Citiți notația șahului algebric Pasul 1
1
Ia o placă de șah și un set de bucăți. Deși nu este esențial, având o tablă de șah în fața pieselor vă va ajuta să învățați notația mai bine.
  • Imaginea intitulată Citiți notația algebrică a șahului Pasul 2
    2
    Aflați cum să identificați casele. Pe tablă există 64 de case (32 alb, 32 negru) și fiecare corespunde unui nume specific în notație algebrică:
  • Coloanele verticale sunt indicate prin litere, de la la o h, mergând de la stânga la dreapta pe partea albă.
  • Traversele orizontale sunt indicate prin numere, de la 1 la 8, mergând de jos în sus până la partea albă.
  • Fiecare casă este identificată în mod unic prin litera coloanei în care este așezată, urmată de numărul piesei transversale. De exemplu, g5 este casa care se află la intersecția coloanei g și a crucii 5.
  • Imaginea intitulă Citiți notația șahului algebric Pasul 3
    3
    Aflați cum să identificați piesele. Fiecare piesă (cu excepția pietonilor) este identificată printr-o literă mare, de obicei prima literă a numelui piesei în limba folosită de jucători. Prin urmare, în funcție de limbă, această scrisoare se poate schimba. În cărți, pentru a evita posibilele incertitudini, este folosit adesea un simbol grafic specific în locul literei pentru fiecare piesă. În italiană piesele sunt identificate după cum urmează:
  • Re = R sau ♔ sau ♚
  • Femeie = D o ♕ o ♛
  • Tower = T sau ♖ sau ♜
  • Episcop = A sau ♗ sau ♝
  • Cal = C sau ăr sau ♞
  • Pionul = (fără literă) - pietonii sunt indicați de faptul că lipsește scrisoarea sau, grafic, astfel: ♙ sau ♟
  • Imaginea intitulă Citiți notația șahului algebric Pasul 4
    4
    Aflați notația mișcărilor:
  • Mossa. Scrieți litera piesei, urmată de coordonatele casei de destinație. De exemplu, mutarea unui cal în casa f3 este indicată cu NF3- un pieton care se mișcă în casă e4 indică pur și simplu cu e4 (amintesc? Pietonii nu au propria lor scrisoare).
  • Captură. O mișcare care implică o captură este scrisă cu litera piesei, urmată de una x și apoi de la coordonatele casei de destinație. De exemplu, este scris un episcop care ia o bucată în c4 Axc4.

  • Când este un pion care face captura, coloana de start este scrisă în locul celei inițiale. Prin urmare, un pieton care din casa e4 surprinde o piesă în d5 este scris exd5, sau mai simplu ED5 pentru că de multe ori x este omisă.
  • Capturile en pasant sunt indicate cu coloana de pornire a pionului care efectuează captura, urmată de casa în care se mișcă, opțional urmată de abrevierea i.p.. Prin urmare, un pion în e5 care captează en pasant un pion în d5 este scris exd6 sau exd6 e.p..


  • Imaginea intitulată Citiți notația șahului algebric Pasul 5
    5
    Aflați cum să gestionați situații speciale.
  • Dacă două sau mai multe bucăți de același tip se pot deplasa în aceeași casă, litera inițială a piesei este urmată de:

  • crucea de pornire dacă acestea sunt diferite;
  • coloana de pornire dacă șirurile sunt aceleași, dar coloanele nu sunt;
  • atât coloana, cât și piesa transversală, dacă nici una nu este suficientă pentru a identifica piesa în mod unic.
  • De exemplu, dacă doi cai pe d2 și f2 pot să se miște la e4, se va scrie o mișcare C2e4 sau C6e4, după caz. Dacă doi cai pe d2 și d6 pot ambii să se miște în e4, mișcarea este scrisă Cde4 sau Cfe4, după caz. Dacă trei cai pe d2, d6 și f2 se pot deplasa în e4, cu capturarea unei bucăți, mișcarea este scrisă Cd2xe4 sau C6xe4 sau Cfxe4, după caz.
  • Pentru mișcările pietonilor, dacă există o promovare a unui pion, piesa la care este promovat pionul este scrisă după coordonatele destinației. De exemplu, este scris un pion pe e7 care se mișcă în e8 și este promovat pe călăreț e8C. În unele cazuri, veți putea găsi variante, adică semnul egal este folosit =, de exemplu e8 = C, sau o pereche de paranteze, cum ar fi e8 (C), sau un bar /, cum e8 / r. Numai primul mod este acceptat ca standard de către FIDE

  • Pentru castling, 0-0 indică o rodajă scurtă e 0-0-0 castlingul lung. Notă: numărul este utilizat 0 și nu scrisoarea SAU majuscule.

  • Verificarea este indicată cu + după notarea mișcării, verificarea dublă poate fi indicată cu ++.
  • Cheia de coș este indicată cu # după notarea mișcării. Unele texte ușor datate pot folosi notația ++ pentru coșmar.
  • Notatia 1-0 este folosit la sfârșitul meciului pentru a indica victoria albă, 0-1 pentru a indica victoria negrilor, ½-½ sau 0.5-0.5 sau chiar ,5, 5pentru a indica o remiză. Cuvintele "Albul abandonează" sau "Negru abandonează" acestea pot fi folosite în caz de abandon.
  • Imaginea intitulă Citiți notația șahului algebric Pasul 6
    6
    Aflați semne de punctuație.
  • Punctuația este de obicei folosită pentru a exprima observațiile privind mișcările sau pozițiile atinse. Acesta este urmat de inotatorul miscarii. De exemplu:
  • ! o mișcare bună
  • !! o mișcare excelentă
  • ? o mișcare dubioasă
  • ?? o greșeală gravă
  • !? o mișcare interesantă, dar poate nu cea mai bună posibilă
  • ?! o mișcare discutabilă, dar demnă de remarcat
  • Imaginea intitulă Citiți notația șahului algebric Pasul 7
    7
    Aflați cum să scrieți o serie de mișcări. Seria de mișcări este indicată prin perechi numerotate de mișcări albe și negre. De exemplu: 1. e4 e5 2. Cf3 Cc6 3. Ac4 Ac5.
  • Seria de mișcări poate fi întreruptă de comentarii. Când seria reia, dacă este neagră pentru a vă deplasa, puneți trei puncte de suspendare "..."În loc de mișcare albă. De exemplu: 1. e4 e5 2. Cf3 Black apără pionul. 2 ... Nc6.
  • Sfaturi

    • Piesele sunt aranjate pe tablă astfel încât turnul alb să fie în casa a1 (aspectul alb la coloane de la a la h) în timp ce în h8 este turnul negru. Deși este teoretic posibil să citiți notația oricum dacă această schemă este inversată, aceasta poate provoca confuzie în timpul analizei lotului.
    • Exercitarea citirii și folosirea notației algebrice se vor familiariza foarte curând.

    Lucruri de care ai nevoie

    • Șah și șah (opțional)
    • Hârtie și creion
    • Software pentru exerciții fizice (opțional)
    Distribuiți pe rețelele sociale:

    înrudit