gtemata.com

Cum se scrie un text fantascientific

Știința-ficțiune a parcurs un drum lung din zilele lui Jules Verne. A devenit rapid mai complexă și mai populară decât oricând. Poate fi o provocare pentru a scrie un astfel de text, dar păstrând unele elemente în minte, veți fi mai mult decât pregătiți să scrieți o poveste excelentă.

paşi

Partea 1

Găsiți inspirația
1
Începeți prin a vă actualiza evoluțiile științifice. Science fiction este adesea bazat pe progresul științific care a capturat deja imaginația publică. Dacă vă străduiți să găsiți o poveste bună, un loc bun pentru a începe este să vă adresați unor noi descoperiri științifice. Pe baza științei recente, puteți evita multe clișete vechi și puteți scrie ceva interesant pentru public.
  • De exemplu, puteți urma "r / Futurology" pe Reddit. Este un forum on-line care urmează dezvoltărilor științifice recente. Conținutul vă va oferi multe idei despre modul în care ar putea arăta viitorul.
  • 2
    Citiți exemple bune de science fiction. Desenarea inspirației de la clasici vă poate ajuta să vă scrieți munca. Nu vă fie teamă că vă poate împinge să deveniți mai puțin originali: citirea de la alții vă poate învăța multe despre ceea ce funcționează și ce nu funcționează într-un roman. De asemenea, puteți învăța cum ar trebui să se joace o carte science-fiction, permițându-vă să alegeți dacă respectați estetica comună sau distorsionați-o.
  • Cărțile frumoase de citit includ "dună". "Doi androizi vis de oile electrice?" (din care a fost adaptat filmul "Blade Runner") "Ghid galactic pentru autostopi" și "Cel mai bun din Isaac Asimov".
  • Încearcă și alte tipuri de science fiction. Este un gen foarte complex, care include diferite subgenuri. Ai putea încerca să citești cea mai puternică ficțiune științifică, mai ușoară, steampunk, operă spațială, cyberpunk și science fiction post-apocaliptic.
  • 3
    Observați evenimentele curente. Cea mai bună science fiction ne învață ceva despre lumea în care trăim. Uneori, când evenimentele sunt prea apropiate, una este legată emoțional și una se luptă să vadă lucrurile într-un mod rațional. Când inserați știrile în povestirile extratereștrilor pe alte planete, ideile devin mai ușor de asimilat și de înțeles. Se inspiră din evenimentele curente pe care le considerați cele mai importante sau interesante și le spuneți povestei, privând-o de prejudecățile pe care oamenii le-ar putea avea.
  • De exemplu, clasicul "dună" el vorbește în realitate despre conflictul din Orientul Mijlociu după cel de-al doilea război mondial, a spus astfel încât să înțeleagă mai bine punctul de vedere al locuitorilor deșertului față de cititorii moderni.
  • 4
    Căutați un mesaj pentru a comunica. Puteți chiar să vă construiți povestea în jurul unui mesaj pe care doriți să îl trimiteți publicului. Poate fi o modalitate foarte bună de a scrie o carte, pentru că vă oferă o cale și un scop. Când povestea ta merge de fapt într-o singură direcție și are un înțeles final, ceva pe care cititorul îl poate obține, este mult mai ușor să ai un impact.
  • De exemplu, ați putea dori ca cititorii dvs. să înțeleagă cât de multă durere este un sentiment toxic. S-ar putea apoi scrie povestea unui amiral spațial care amenință cariera sa de a salva reputația soției, care a murit trădând Imperiul, dar a murit și el.
  • Partea 2

    Construirea lumii voastre
    1
    Desenați-vă lumea astfel încât să putem relaționa. Știința fictivă poate să arate adesea complet diferită de lumea noastră. Pentru mulți oameni, este dificil să urmăriți și să înțelegeți o lume care este atât de diferită de cea proprie. Dacă doriți ca povestea dvs. să fie utilizabilă pentru mulți oameni, scrieți ceva bine înrădăcinat în lumea pe care o cunoaștem.
    • De exemplu, protagonistul tău poate aparține unei rase străine de copaci. Cu toate acestea, el putea fi încă chinuit de imposibilitatea găsirii unui partener sufletesc.
  • 2
    Urmăriți cu atenție știința reală. Science fiction, desigur, include o mulțime de ficțiune. Nu este nimic rău. Cu toate acestea, dacă știința science fiction-ului dvs. va fi prea departe de cunoștințele publicului, nu va fi credibilă. S-ar putea chiar să fie percepută ca o scriere rea, pentru că uneori știința falsă a romanelor este folosită pentru a rezolva problemele narative. Nu oferiți cititorilor dvs. o scuză pentru a găsi defecte în stilul dvs.: nu renunțați complet la știință.
  • Cel mai bun exemplu este mușcătura unui păianjen radioactiv. Cand Spiderman a fost conceput, foarte putin se stia despre radiatii. Oamenii de știință păreau că au obținut tot felul de rezultate și nu știau ce s-ar fi întâmplat mai târziu. Cu toate acestea, acum este cunoscut faptul că o doză masivă de radiații are mai multe șanse să te omoare la diferite viteze. Nici o super putere sau o evoluție rapidă. Nu scrie despre mușcătura radioactivă a păianjenului.
  • 3
    Dă-ți niște reguli lingvistice de bază. Dacă folosiți o limbă străină sau fictivă în povestea dvs., poate fi util să stabiliți reguli cu privire la sunetele și funcționarea acelei limbi. Nu înseamnă că trebuie să creați un limbaj ad-hoc ca Tolkien cu Elvish, ci pur și simplu că suspendarea credibilității cititorului este facilitată de coerența limbii în roman.
  • De exemplu, nu doriți să aveți o propoziție asemănătoare "brâu dragon kagash întâlnit eerk" și apoi "lae kalai O`oro siita ai" în aceeași limbă. Deși sunt false, ele sunt în mod clar prea diferite pentru a aparține aceleiași limbi (una are multe consoane, cealaltă are multe vocale). De asemenea, poate ruina caracterizarea limbii dvs. Imaginați-vă dacă Klingon și Elvish au fost amestecate.
  • 4
    Construiți cultura. Dacă povestea ta este pusă pe o lume străină sau chiar pe un Pământ foarte diferit, poate vrei să te gândești la dezvoltarea unei culturi a acelui popor sau a planetei. Când povestea ta este foarte asemănătoare cu cea a contemporanului, cititorul este ușor să presupună că și cultura este similară. Cu toate acestea, dacă extratereștrii vor vorbi despre Lady Gaga, cititorul va avea un timp greu să se scufunde complet în lumea asta.
  • Lucrurile de luat în considerare sunt cele obișnuite: muzică, artă, leșuri și religii. De asemenea, ați putea să vă gândiți la istorie și la politică și cum schimbările din aceste domenii ar fi putut influența rasa, egalitatea de gen și alți factori sociali pe care viața de zi cu zi este plină.
  • 5


    Creați setările. Unul dintre elementele principale ale științei fictive este percepția cititorului, de parcă ar fi lăsat propria sa lume într-una mai interesantă. Aceasta înseamnă că va trebui să vă angajați să creați o lume angajată cu o profunzime suficientă pentru a capta atenția cititorului.
  • Gândiți-vă la lucruri precum geologia, ecologia, climatul, orașele, zonele rurale și, evident, și locurile non-terestre, navele și stațiile. Orice ajută la îmbunătățirea povestirii. Gândiți-vă la ceea ce face ca aceste locuri să funcționeze și la tipurile de probleme care pot fi găsite în medii similare.
  • De exemplu, "dună" de Fran Herbert reușește să atragă cititorii cu imaginea unei planete desertice. Expansiunea nisipului, a munților stâncoși, a viermilor uriași și a oceanelor subterane creează o senzație magică care face ca complotul să fie și mai atrăgător.
  • Consistența cu stabilirea povestii dvs. va face, de asemenea, complotul mai interesant și credibil. N-ai pune niciodata Alice`s Wonderland de lângă jungla Apocalipsa Acum, și dacă ai fi făcut-o, ar trebui să o faci perfect în conformitate cu complotul.
  • Partea 3

    Dezvoltați istoria
    1
    Alegeți conflictul. Conflictul este unul dintre cele mai importante motoare dintr-o poveste și există diferite tipuri de conflicte de ales, în funcție de genul de poveste pe care doriți să-l spuneți. Tipul de conflict indică mult cititorului cu privire la ceea ce considerați important în textul dvs. și la ce mesaje doriți să fie primite.
    • Un exemplu al tipului de conflict este "Man vs. natură". Acest tip de poveste, care se referă la o femeie abandonată pe o planetă străină, ne tratează de obicei eforturile împotriva tuturor provocărilor clasice ale vieții.
  • 2
    Rafinați-vă sunetul de narațiune. Scrierea unei cărți nu înseamnă doar scrierea unor propoziții corecte din punct de vedere tehnic și scrierea unei povesti.
  • Alegeți un punct de vedere narativ (pdv). Pdv narativ este personajul care povestește povestea. Puteți alege între prima, a doua și a treia persoană. Va determina o diferență substanțială în realizarea povestirii tale. În plus, acesta va juca un rol dominant în ceea ce vă împărtășiți și vă va ține cititorii ascunși. De exemplu, un narator din prima persoană nu va cunoaște gândurile unei alte persoane. Puteți utiliza această tehnică pentru a ascunde informațiile de la cititor, pentru a dezvălui doar ceea ce este necesar.
  • Alegeți un timp narativ. Povestea ta poate fi stabilită în trecut, prezent sau viitor. Ei pot, de asemenea, să trăiască împreună în aceeași carte, cu un anumit capitol într-o singură dată și cu alții în alta (exagerarea, cu toate acestea, nu este recomandată). Fiecare alegere determină argumentele pro și contra.
  • Alegeți o voce narativă. Este modul în care se spune povestea. Este spus conform gândirii naratorului? Este epistolar (e-mail, mai mult decât litere)? Este naratorul sigur sau nesigur?
  • 3
    Stick la un stil. Un stil narativ se referă la cuvintele pe care le alegeți să le spuneți povestea. Acum, mulți deja fac, dar este necesar să verificați dacă stilul este consistent în întreaga carte. Se întâmplă mai ales atunci când scrieți într-o perioadă extinsă de timp, deoarece treceți prin diferite emoții și experiențe diferite. Indiferent de modul în care spuneți povestea, stilul ar trebui să fie constant sau, cel mult, să sufere modificări minore care să se potrivească contextului.
  • Citiți povestea dvs. și comparați diferitele secțiuni. Este spus într-un mod amuzant, cum ar fi "Ghid galactic pentru autostopi"? Sau serios, ca și în "dună"? Caracterele vorbesc stilul shakespearean sau ca adolescenti in filmul anilor 80?
  • 4
    Alegeți o structură. Structura unei povestiri determină cum se spune, dintr-o perspectivă mai largă. Cel mai simplu mod de ao vedea este să-l imaginați ca pe un spectacol, deoarece mulți romancieri folosesc încă acest format în propriile lor povești. Veți avea prima secțiune (introducere), a doua (dezvoltare) și a treia (concluzie). Acum, opțiunile sunt mult mai mult decât această structură specială, desigur, dar aceasta este cea mai răspândită.
  • Se numește cel descris "structură în 3 acte". Ele există, de asemenea, în 2 sau 4 acte, ciclice (monomite sau "traseul eroului"), sau neliniar.
  • Să spunem, de exemplu, că doriți să încercați structura în 4 acte. Va fi foarte similar cu cel din 3, dar între introducere și concluzie veți avea un act de stabilire a intereselor în cauză și altul pentru a dezvolta conflictul.
  • 5
    Păstrați un ritm bun. Ritmul reprezintă viteza cu care au loc evenimentele importante ale istoriei. Ritmul este esențial pentru orice lucrare de ficțiune, și chiar mai mult pentru science fiction (de obicei, mai mult decât alte genuri, cu o medie de 100.000 de cuvinte). Dacă ritmul este lent, cititorul se poate lupta să se concentreze: prea multă încetinire sau intensitate poate împiedica identificarea jucătorului cu personajele.
  • Dacă aveți dificultăți cu ritmul, pregătiți o linie. Împărțiți-vă povestea în 3 acte, apoi rupeți fiecare act în 3 șiruri. Fiecare arc este apoi descompus în 3 acțiuni sau evenimente semnificative. De exemplu, în "Războaiele secundare" ar putea fi un arc "Druizii sunt capturați de Jawa, Luke găsește mesajul lui Leia, Luke îl întâlnește pe Obi Wan" sau "Luke intră în Steaua Morții, Luke salvează Leia, Obi Wan moare".
  • 6
    Utilizați "Călătoria eroului". Un ultim instrument pe care îl puteți folosi este Călătoria Hero (uneori numită Monomito). Este teoria, concepută de binecunoscutul mitolog Joseph Campbell, că toate poveștile sunt în esență aceeași poveste. Multe povesti bune nu se încadrează într-un format de bază și puteți folosi această teorie ca schelet din care să începeți atunci când complotul dvs. pare să fie în dificultate.
  • Elementele de bază monomitice ar trebui să vă fie familiare. Eroul trăiește o viață normală, când brusc ceva se schimbă și este forțat să se aventureze în necunoscut. Eroul întâlnește o serie de personaje, trebuie să treacă teste, dar în cele din urmă află ceva ce poate folosi pentru a câștiga o mare provocare. După ce călătoria este completă, vă puteți întoarce în viața de zi cu zi cu un bagaj de experiență reînnoit.
  • Sfaturi

    • Puteți combina diferite idei, în jurul cărora vă veți construi cartea - nu trebuie să utilizați una.
    • Nu vă fie frică să scrieți fapte neplauzibile. Știința este baza, dar este și ficțiune, așa că vă puteți desprinde puțin de fapte. Cea mai mare provocare este credibilitatea personajelor.
    • Nu te simți obligat să folosești legile fizice pe care știm cu toții. O mulțime de science fiction a reușit în lumile inventate.
    • Publicul dvs. va tinde să accepte o încălcare majoră a științei reale. Alege-l cu atenție și folosește-l pentru a explica toate celelalte evenimente și tehnologii fantastice din cartea ta. Ați putea scăpa chiar și cu modificarea legilor fizice ușor - cheia este de a stabili o diferență substanțială, dar pentru ca tehnologia actuală să nu fie vizibilă.
    • Citiți o mulțime de science fiction înainte de a începe. Unele modele de urmat pentru incepatori sunt Madeline L`Engle, Michael Crichton, Garth Nix, Robin Cook, Philip Pullman, Margaret Peterson Haddix și James Patterson (notă: unii dintre acești autori a scrie, de asemenea, cărți și în alte genuri). Pentru mai mulți jucători cu experiență, vă recomandăm Frank Herbert, Eoin Colfer, Isaac Asimov, Arthur C. Clarke, Orson Scott Card, Steven Baxter, Ray Bradbury, Robert A. Heinlein.
    • În descrierea lumii voastre, asigurați-vă că lumile sunt clar descrise și încercați să vă asigurați că cititorul le poate vizualiza cu ușurință în cap.
    • Nu vă fie frică să scrieți o parodie de genul asta. Una dintre cele mai bune cărți de știință ficțiune scrisă vreodată, "Ghid galactic pentru autostopi", este de fapt o parodie.
    • Studiați ceea ce scrieți. Exemple:
    • Nu lăsați niciodată un om să ia costum de spațiu pământ în spațiu deschis, dar, de asemenea, pe planete sau sateliți cu atmosfere necunoscute (cu excepția cazului în care nu este Superman - nu este un pământesc, de fapt). Un om de pământ ar trebui să-și scoată costumul doar pe Pământ și în alte corpuri cerești cu atmosferă similară.
    • Doar stelele strălucesc cu propria lor lumină. Planeta, asteroizii și sateliții naturali strălucesc numai în lumină reflectată.

    Avertismente

    • Dacă protagonistul dvs. (sau chiar un caracter secundar) este un om de știință, asigurați-vă că acesta nu este resursa oricărei informații științifice. Știința acoperă multe discipline. Înseamnă că un biolog ar putea să nu știe nimic despre roboți și viceversa. Stabiliți specializarea și limitați cunoștințele sale în acest domeniu. S-ar putea să știți ceva despre celelalte domenii, dar nu ar trebui să aveți un fizician cuantic care să dea sfaturi despre plantele otrăvitoare străine. Dacă trebuie să-ți faci omul de știință "atotștiutor", asigurați-vă cel puțin că nu este un expert în niciun domeniu.
    • Mulți autori de science fiction consideră că protagonistul trebuie să fie un geniu științific. Nu este adevărat. Chiar și oamenii normali sunt bine.
    • Un om de știință nu este neapărat un inginer. Un om de știință poate formula teoreme. Inginerul determină dacă se poate construi ceva. Nu face un aparat să construiască un fizician bazat pe noua teorie a particulelor formulate. Ingineria electrică avansată tinde să nu facă parte din cunoștințele comune ale fizicianului.
    • Când vă opriți, nu renunțați. Lăsați ceva timp. Dacă renunți, vei termina să-l regreți.
    • Fiți inspirați de alți autori, dar nu furați ideile lor. Nu poate fi plagiatul tehnic, dar o idee devine evidentă după un timp. Evita.
    • Știința reală nu este deloc teatrală. Acesta acoperă numeroase documente, cercetări, practici și birocrație. Și mulți oameni de știință se întoarcă acasă în seara și au normale vieți, familii, hobby-uri, dragoste, prieteni, facturi și credite ipotecare să plătească, și tot ce avem de a face cu toate. Nu toți oamenii de știință sunt aventurieri fascinanți precum Reed Richards sau Bernard Quatermass. Mai mult, evită imaginea antică a omului de știință nebun obsesiv și tulburător sau a tovarășului. Oamenii de știință sunt pasionați de domeniile sale.
    • Nu plecați prea mult de la știință. Există o limită a ceea ce puteți aduce oamenilor să creadă.
    Distribuiți pe rețelele sociale:

    înrudit